Miksi uusien autojen toimitus kestää tällä hetkellä niin kauan?

Autonvaihtoa tai -hankintaa pohtivat eivät varmastikaan ole voineet välttyä uutisoinnilta liittyen komponenttipuliin ja viivästyksiin autojen toimituksissa. Mistä tämä kaikki johtuu? Kysyimme asiaa alan ammattilaiselta.

 

Uusien autojen toimitusajat vaihtelevat suuresti

Normaalisti, eli siis esimerkiksi kolme vuotta sitten, uusien autojen toimitusajat ovat vaihdelleet mallista riippuen aina muutamasta viikosta jopa yhteen vuoteen. ”Keskimääräinen toimitusaika on kuitenkin pidentynyt”, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. ”Normaalisti toimitusaika tehdastilauksissa on kahdesta kolmeen kuukautta, ja nyt toimitusaika on keskimäärin noin neljä–viisi kuukautta.”

Autoja vertaileva on kuitenkin voinut huomata, että jotkut autovalmistajat toimittavat autoja nopeammin kuin toiset. Kallion mukaan tämä johtuu autovalmistajien tekemistä strategisista linjauksista, eli valmistajat mahdollisesti keskittävät saatavilla olevat komponentit vain tiettyihin automalleihin. Tällöin näitä automalleja on paremmin saatavilla, mutta valmistajan toisen automallin saaminen puolestaan voi olla kiven alla. Myös auton valmistusmaalla voi olla vaikutusta toimitusaikoihin.

Kallion arvion mukaan tämän vuoden viimeisen kvartaalin aikoihin, eli loka–joulukuussa, tilanne voisi alkaa helpottaa. Kuitenkin paluussa niin kutsuttuun normaaliin voi kestää vielä vuosia. Lisäksi Ukrainan kriisi vaikuttaa autoteollisuuden materiaali- ja komponenttisaatavuuteen.

 

Toimitusviiveet johtuvat komponenttipulasta

Viiveet autojen valmistuksessa ja toimituksissa johtuvat pääsääntöisesti erilaisten komponenttien suuresta kysynnästä sähköistymisen myötä. Komponentteja, eli erilaisia mikropiirejä ja -siruja, käytetään nykyään yhä enenevissä määrin kaikenlaiseen teknologiaan autojen lisäksi. Komponentteja löytyy niin tietokoneista, pelikonsoleista, imureista, kuivausrummuista kuin vaikkapa lasertulostimistakin.

Autoteollisuudessa myös polttomoottoriset autot tarvitsevat siruja, tosin yleensä sähköisiä autoja vähemmän. Vaikka komponentteja pystytään tuottamaan koko ajan yhä enemmän, kasvaa komponenttien kysyntä tarjontaa nopeammin juuri sähköistymisen myötä.

Myös koronalla on ollut vaikutusta komponenttipulaan. ”Jos koronaa ei olisi tullut, mutta sähköistyminen olisi edennyt tätä vauhtia, olisi komponenttipula tullut joka tapauksessa”, Kallio pohtii. ”Korona korostaa tilannetta; talous elpyy koronasulkujen jälkeen impulssimaisen nopeasti, eikä toimittajien ja valmistajien ole mahdollista vastata siihen yhtä nopealla vauhdilla.”

 

Mitä kuluttaja voi ottaa huomioon, jos haluaa ostaa uuden auton

Komponenttipulasta huolimatta monella kuluttajalla on ajankohtaisena auton vaihto pidentyneistä toimitusajoista ja komponenttipulasta huolimatta. Onkin muutama asia, joita Kallio vinkkaa huomioimaan uutta autoa pohtiessaan ja tilatessaan: ”Jokaisen merkin sisällä on malleja, joita saa nopeammin kuin toisia. Kyselisin myyjältä ensisijaisesti varastoautojen tilannetta – useilla merkeillä varastot ovat käytännössä komponenttipulan aikana tyhjentyneet, mutta joitain malleja saattaa löytyä valmiina Suomestakin.”

Mikäli autoa lähdetään tilaamaan tehtaalta, kannattaa kysyä myyjältä tietoa pohtimansa mallin lisävarusteista. ”Myyjät osaavat yleensä hyvin kertoa, onko mallissa jotain lisävarusteita, jotka vaikuttavat kyseisen auton toimitusaikaan pidentävästi,” Kallio kertoo. ”Kuluttajan tilannetta myös helpottaa, mikäli ei ole liian tarkka uuden autonsa suhteen: mikäli ostajalle kelpaa mikä tahansa väri ja yleisimmät varustelupaketit, auton saa todennäköisesti hieman nopeammin”, Kallio jatkaa.

 

Tilanteen vaikutus hinnoitteluun

”Vaihtoautojen hyvityshinnat ovat nousseet komponenttipulan myötä – kun uusia autoja ei saada, kasvaa kysyntä myös vaihtoautoissa. Myös vaihtoautoista on tällä hetkellä pulaa: kun uusia autoja ei voida luovuttaa ostajille, ei markkinoille tule myöskään uusia vaihtoautoja”, Kallio analysoi.

Kallio myös arvioi, että seuraavan vuoden aikana tullaan näkemään hinnannousua uusien autojen kohdalla. ”Komponenttien sekä erityisesti metallien hinnat ovat nousseet hurjasti viime viikkoina. Lisäksi energian hinta on korkealla. Tehtaiden onkin nostettava hintoja autojen maahantuojille, ja tämä hinnannousu valuu lopulta myös kuluttajille”, Kallio kertoo.

 

Yksityisleasing on turvallinen ja helposti ennakoitava ratkaisu

Haastavassa ja hieman vaikeastikin ennakoitavassa tilanteessa leasing on kuluttajalle hyvä ja helppo ratkaisu. ”Yksityisleasing on hyvä vaihtoehto kuluttajalle. Autojen jäännösarvot ovat tällä hetkellä korkealla, ja tämä voi näkyä asiakkaille positiivisesti kuukausierissä. Yksityisleasing on myös huoleton ja helposti ennakoitava ratkaisu, ja tällä hetkellä sähköisissä leasing-autoissa on myös hyvät hankintakannustimet”, Kallio pohtii.

Leasing-autoissa saatavuus onkin tällä hetkellä suhteellisen hyvä. Autoleasingin valikoimassa on saatavilla malleja useilta eri merkeiltä, ja toimitusajat autoissa ovat maksimissaan muutaman kuukauden.

Kallio arvioi, että yksityisleasingin kasvava suosio johtuu osittain eräänlaisesta kulttuurimuutoksesta: ”Kuukausitilauspalvelut ovat yleistyneet niin kännyköissä kuin musiikissakin. Auto ja liikkuminen nähdään kuluttamisena muiden joukossa, ja kulujen kuukausittainen ennakoitavuus on myös yksityisleasingin etu.”